Stoppen met roken: De valkuilen
arrow_drop_up arrow_drop_down

Stoppen met roken: De valkuilen

In de vele jaren ervaring die ik heb inmiddels heb opgebouwd om mensen te laten stoppen met roken, heb ik meerdere valkuilen ontdekt. Elke valkuil is heel gemakkelijk te omzeilen, als je ze herkent. Daarom vertel ik in mijn programma altijd precies welke valkuil dat zijn. Zodat jij daar niet meer in trapt, zoals vele anderen dat dus wel doen. Daarom is gemiddeld 86% van de deelnemers aan mijn programma, na afronding daarvan een niet-roker. In dit blogbericht vertel ik je meer over enkele van deze valkuilen.

Het mooiste resultaat is als iemand als roker binnenkomt en als niet roker het programma weer verlaat. Een niet roker heeft namelijk geen enkele gedachte of behoefte aan een sigaret. De geur van een sigaret is dan net zo vies als voor elke andere niet roker. De sigaret smaakt ook niet meer. Dan zijn ze inderdaad in één keer een niet roker.

Een klant van mij heeft op mijn Facebook pagina (Hypnosehuis Amsterdam) de volgende quote achtergelaten: “Het is bijna irritant om erachter te komen hoe gemakkelijk het is om niet meer te roken….”. Dat zegt volgens mij voldoende.

Maar niet bij iedereen lukt dit. Sommige mensen hebben in de eerste weken na het programma toch nog wat gedachte of behoefte aan een sigaret. In het programma leg ik uit waar die drang vandaan komt. Ik vertel ze ook dat deze drang met een paar dagen volledig is verdwenen. Ook zij zijn dan zomaar van de ene dag op de andere dag een niet roker geworden.

Recent ontving ik een mailtje van een deelnemer: “De sessie is mislukt, ik blijf behoefte voelen aan een sigaret”, Ik heb hem toen gebeld en nog wat onderdelen van het programma met hem doorgenomen. Hij was de valkuilen alweer vergeten. Maar gelukkig had hij nog geen sigaret gerookt. Ik kon hem overtuigen om nog het nog even een paar dagen aan te kijken. Drie dagen later kreeg ik een telefoontje van hem. Het was weg. Geen enkele gedachte en geen enkele behoefte meer aan een sigaret.

“Ik snap er niets van”zei hij. “Gisteren heb ik nog af en toe aan een sigaret gedacht en vandaag helemaal niets meer. Het is nu ook opeens vies. Ik haat sigaretten in mijn omgeving. Ik vind het vies en het idee alleen al maakt me misselijk.” Hij was opeens dezelfde niet roker geworden die anderen meteen al na het programma zijn. En omdat ik alle valkuilen ook met hem heb gedeeld, zal hij waarschijnlijk niet meer terugvallen op het roken van een sigaret.

Wat zijn nu de belangrijkste valkuilen?

  • Valkuil nummer 1: Nicotine in je bloed

    In mijn programma verander ik jouw rookgedrag in het gedrag van een niet roker. Sigaretten zorgen voor een bepaald niveau nicotine in je bloed en die nicotine doet gewoon zijn werk: Nicotine geeft je hersenen een signaal als er niet meer voldoende aanwezig is. Je wilt dan meer. En dus krijg je behoefte aan roken. Bij de meeste mensen is mijn programma sterk genoeg om dit effect meteen al weg te nemen, maar bij sommigen lukt dat niet helemaal. Die mensen zijn dan afhankelijk van het moment waarop alle nicotine uit het lichaam is verdwenen. Dat is bij de meeste rokers na een kleine week, bij uitzonderingen duurt het ongeveer twee weken. Dat hangt af van de fysieke conditie, hoe actief je bent etc. Maar als de nicotine uit het lichaam is verdwenen, dan heb je geen hongerig gevoel meer naar een sigaret. Het knorretje van de verslaving is dan voorbij. Vanaf dat moment werkt mijn programma volledig en ben jij een niet roker.

    Lees meer over nicotine in je bloed in dit blogbericht.

  • Valkuil nummer 2: Suiker

    Vanuit miljoenen jaren evolutie hebben mensen behoefte aan suiker. En de tabaksindustrie weet dat. Zij voegen dan ook suiker toe aan de tabak. Rokers krijgen dus zonder dat ze dat weten, een extra hoog niveau suiker in hun bloed. Het lichaam reageert daarop met de aanmaak van insuline. Het lichaam is gewend geraakt aan de hoeveelheid sigaretten die de roker dagelijks rookt en dus ook aan de hoeveelheid suiker en insuline die in het lichaam terecht komt. Als je stopt met roken, dan daalt dus je bloedsuikerspiegel. Maar in de eerste paar dagen blijft het insulineniveau in je lichaam op dat hogere niveau hangen.

    Insuline heeft namelijk suiker nodig om omgezet te worden in energie. Er is nu wel insuline in je bloed, maar te weinig suiker om die op te heffen. Daardoor krijg je trek in zoetigheid. Je gaat snaaien. Koekjes, snoepjes, kauwgom, chocolade, meer frisdrank, meer koolhydraten (brood, aardappelen, pasta) etc. Omdat je meer gaat eten, stijgt het insuline niveau in je bloed. Je lichaam zet deze extra suikers om in extra kilo’s gewicht.

    Lees meer over suiker en andere geheime chemicaliën in tabak in dit blogbericht.

  • Valkuil nummer 3: Hersenpaden

    Gedrag leidt tot het activeren van telkens weer dezelfde hersencellen. Dit leidt tot vaste gedragspaden in je brein. Gedrag wat je al lang is dan geen pad meer, maar een soort snelweg. Gedrag dat je nog niet zo lang doet, is minder sterk aanwezig. Iemand die al jarenlang rookt heeft dus snelwegen in de hersenen aangelegd die het rookgedrag vormen.

    Ik kan met mijn programma deze snelweg afsluiten en een ander nieuw gedragspad (het gewenste gedrag van de niet roker) aanleggen. Vanaf dat moment zal jij als roker niet meer roken. Maar die snelweg, die ligt er nog steeds. Dat oude rookgedrag dat blijft aanwezig. Het wacht alleen tot jij het weer activeert. Zodra jij in de toekomst weer een sigaret neemt, of zelfs maar één trekje neemt, zal de snelweg afsluiting wegvallen en is ie weer open voor al het rookgedrag verkeer. Vanaf dat moment ben jij weer dezelfde roker als je altijd al bent geweest. Het maakt niet uit hoe lang je al een niet roker was, je rookt weer net zoveel als voordat je was gestopt.

    Ik leg dit verder uit in een ander blogbericht: de tomtom van jouw hersenen.

Dit zijn slechte enkele valkuilen waar ik een roker voor waarschuw in mijn programma stoppen met roken. Door deze en ook andere informatie, trappen mijn niet rokers hier in ieder geval niet in. Zij zijn na het programma in één keer een niet roker geworden.

Wil jij ook stoppen met roken zonder valkuilen? Klik hier en schrijf je in.

Over de schrijver
Marcel Borst is werkzaam als gecertificeerd hypnotherapeut in Amsterdam West. Hij heeft diverse opleidingen gevolgd op het gebied van Neuro Linquistisch Programmeren (NLP), (zelf)hypnose en hypnotherapie. Hij is ooit begonnen met trainingen bij de Stichting Educatieve en Therapeutische Hypnose (SETH) in Utrecht. Daarna heeft hij vervolgopleidingen gedaan bij het Hypnose Instituut Nederland in Wormerveer. Daar is Marcel uiteindelijk afgestudeerd als NLP practioner en master en als Master Hypnotherapis in 2012. Marcel heeft daarna nog vele trainingen gevolgd bij internationaal bekende hypnotherapeuten zoals Tom Silver, Justin Tranz, Anthony Jacquin, Bob Burns en bij Larry en Cherryl Elman. Tijdens de opleiding begon Marcel al heel snel mensen van het roken af te helpen. Hij bleek hier heel succesvol in te zijn. Zijn succespercentage ligt aanzienlijk hoger dan bij collega therapeuten. Naast 1:1 sessies, groepssessies en een online programma voor stoppen met roken, geeft Marcel ook workshops en bedrijfstrainingen stoppen-met-roken.
kimm

Door

kimm

op 13 February 2016

Wat zijn de kosten om door u gehypnotiseerd te worden?

Marcel

Door

Marcel

op 15 February 2016

Kim, je kunt me het beste een mail sturen op info@ikstopwel.nl of info@hypnosehuisamsterdam.nl. Dan krijg je van mij alle informatie die jij nodig hebt om binnenkort al een niet roker te zijn.

Reactie plaatsen

Heb je mijn gratis E-book al? Vol met tips en trucs hoe je ook op eigen kracht kunt stoppen met roken. 

In mijn e-book lees je ook over alle gedachtenfouten en illusies, waardoor je nu wel gaat stoppen met roken! 

Als je hieronder je naam achterlaat ga je akkoord met de ontvangst van mijn e-book via email met als bonus extra tips en adviezen ook via email. Uiteraard kun je bij elk advies jezelf ook weer uitschrijven met slechts één druk op de knop.

Stoppen met Roken gratis e-book