arrow_drop_up arrow_drop_down

Het veranderen van de gewoonte in nieuw gedrag

In mijn vorige blog: Tsjakkaaaaa, Yessssss, Hatsikiedeeee! Vertelde ik je hoe kinderlijk eenvoudig het is om in een paar maanden tijd een gewoonte om te turnen in nieuw gedrag. Je moet het alleen even doen. In deze blog ga ik nog een tandje dieper.

Als je doet wat ik heb geschreven (lees hier de blog desnoods nog een keertje door), dan activeer je nieuw gedrag waar je een nieuwe gewoonte van wilt maken.

 

Maar hoe zorg je nou voor het stopzetten van ongewenst gedrag?

Want het roken wat jij doet is inmiddels ongewenst. Toch?

 

Okay, stel je hebt een vaste gewoonte die leidt tot het roken van een sigaret.

 

Bijvoorbeeld: “Altijd als ik thuiskom van mijn werk, dan is het eerste wat ik doe naar buiten lopen en een sigaretje opsteken”. De vloerbedekking heeft al een uitgesleten pad vergelijkbaar met de Grand Canyon richting tuindeur door de vaste route die je altijd neemt.

 

Wat je dan het beste kunt doen is tijdens de start van die vaste gewoonte, een plotselinge fysieke verandering maken die je onbewuste niet verwacht. Omdat het niet in het gewoonte patroon past van wat je normaal altijd doet.

 

Verander gewoon je lichaamshouding. Letterlijk.

 

Sta bijvoorbeeld na een paar stappen in de woonkamer ineens stil en steek dan heel enthousiast je handen eens in de lucht. Alsof je net de Rotterdamse marathon in een recordtijd hebt gelopen. Juich daarbij als een klein kind en kom daarbij zelfs met je voetjes van de grond.

Spring even 20 seconden in het rond alsof je op een vuurtje vol met hete kolen staat met je blote voeten.

Juich alsof je leven ervan afhangt. Klinkt gek, maar werkt als een tierelier.

Je onbewuste schrikt zich dan een apenhoedje. Echt waar.

Die denkt wat heb ik nu weer aan mijn klomp hangen?

 

En op dat moment is je gewoonte, je onbewust aangeleerde rookgedrag voor even uitgeschakeld.

Precies op dat moment kun je heel gemakkelijk prima iets anders doen.

Je gaat bijvoorbeeld zitten en pakt een boek of tijdschrift om te lezen.

Of je pakt je fiets en je gaat even 10 minuten lekker fietsen. Iets anders doen.

Wat je dan anders gaat doen is dat wat jou een positief gevoel oplevert.

 

Een heel goed gevoel.

Lekker dansen op de muziek van de radio, wandelen, heel enthousiast even een vreugdedansje maken, het maakt niet uit wat, als je er maar gelukshormoontjes door krijgt.

Een schouderklopje doet dat al. Geef jezelf dus regelmatig een schouderklopje elke keer als je op deze manier een sigaret niet meer hebt gerookt. Kijk jezelf daarbij eens aan in de spiegel. Het effect is dan nog krachtiger.

Geef jezelf dat complimentje ook door het uit te spreken. Letterlijk.

Vraag aan je omgeving hoe zij het vinden dat je de sigaret niet hebt gerookt of misschien zelfs de hele dag al niet hebt gerookt en geniet dan van hun complimentjes. Laat ze binnenkomen!

 

Voel je trots.

 

Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je oude gedrag verandert in nieuw gedrag.

Volgens neuropsychologen heb je tot ongeveer 66 dagen nodig om je dat nieuwe gedrag eigen te maken. Maar dan moet je dit nieuwe patroon wel 66 dagen lang blijven doen! Oeps…

 

Mensen kennen drie redenen om in één keer te veranderen, ik voeg daar zelf nog even een hele gemakkelijke vierde manier aan toe:

  1. Een crisis. De meeste rokers stoppen pas in één keer als ze horen dat ze terminale longkanker hebben, maar dan zijn ze al te laat. Daar ga jij dus niet op wachten hoop ik….
  2. Verandering van omgeving. Dit is goed te doen. Gooi bijvoorbeeld al je rookspullen weg. De asbak, de aanstekers, alle pakjes sigaretten. Gooi een berg wasgoed op die ene stoel waarop je altijd zit te roken, zodat je daar even niet meer kunt zitten, gooi rommel in die ene hoek van de tuin waar je gewend bent om te roken, zodat je daar even niet meer kunt staan. Ga een paar maanden wat minder met rokende vrienden om en zoek vooral de niet-rokers op. Was je kleding, beddengoed en gordijnen, zodat het eindelijk weer eens schoon ruikt in je huis.
  3. Kleine stapjes zetten (is te doen, maar duurt wel lang). Dit is wat de meeste psychologen, coaches en rookpoli doen. Stapje voor stapje minder roken en dan hopen dat je een half jaar later bent gestopt. Niet mijn aanpak.
  4. Meedoen met mijn online programma. Je versnelt dan alles wat hierboven is gezegd, zodat je binnen 14 dagen volledig en in één keer een niet-roker bent.

 

De keuze ligt bij jou. Klik hier als je daar wel oren naar hebt.

Je bent maar één klik verwijderd van jouw bevrijding!

Over de schrijver
Marcel Borst is werkzaam als gecertificeerd hypnotherapeut in Amsterdam West. Hij heeft diverse opleidingen gevolgd op het gebied van Neuro Linquistisch Programmeren (NLP), (zelf)hypnose en hypnotherapie. Hij is ooit begonnen met trainingen bij de Stichting Educatieve en Therapeutische Hypnose (SETH) in Utrecht. Daarna heeft hij vervolgopleidingen gedaan bij het Hypnose Instituut Nederland in Wormerveer. Daar is Marcel uiteindelijk afgestudeerd als NLP practioner en master en als Master Hypnotherapist in 2012. Marcel heeft daarna nog vele trainingen gevolgd bij internationaal bekende hypnotherapeuten zoals Tom Silver, Justin Tranz, Anthony Jacquin, Bob Burns en bij Larry en Cherryl Elman. Tijdens de opleiding begon Marcel al heel snel mensen van het roken af te helpen. Hij bleek hier heel succesvol in te zijn. Zijn succespercentage ligt aanzienlijk hoger dan bij collega therapeuten. Naast 1:1 sessies, groepssessies en een online programma voor stoppen met roken, geeft Marcel ook workshops en bedrijfstrainingen stoppen-met-roken.
Reactie plaatsen

Heb je mijn gratis E-book al? Vol met tips en trucs hoe je ook op eigen kracht kunt stoppen met roken. 

In mijn e-book lees je ook over alle gedachtenfouten en illusies, waardoor je nu wel gaat stoppen met roken! 

Als je hieronder je naam achterlaat ga je akkoord met de ontvangst van mijn e-book via email met als bonus extra tips en adviezen ook via email. Uiteraard kun je bij elk advies jezelf ook weer uitschrijven met slechts één druk op de knop.

Stoppen met Roken gratis e-book