Vandaag staat de wereld stil bij het rookprobleem in de wereld. In Nederland gaat het best wel goed. Steeds meer beleid is gericht op een rookvrije generatie. Maar in zuid Europese landen en vooral in minder bedeelde landen als Azië, Afrika en India is roken nog steeds een heel groot probleem. In Nederland rookt nog maar een kwart van de bevolking. In Indonesië ligt dat percentage rond de 70%. De tabaksindustrie vaart er wel bij. Welke maatregelen eraan komen, lees je in deze bijdrage. Ik zoek ook nog twee mensen om gratis een sessie stoppen met roken bij mij te komen doen.
Lidl stopt met verkoop sigaretten
Gisteren werd bekend dat supermarkt Lidl stopt met de verkoop van tabak in de winkels. Dat is goed nieuws. Want vooral de openbare verkoop van sigaretten in supermarkten is van grote invloed op de jeugd. Zij zien elke keer weer sigaretten als ze met pa of moe boodschappen doen en worden zo onbewust beïnvloed. Door de verpakkingen, de kleurtjes, de styling en het mysterieuze van een product dat een apart verkooppunt heeft. Interessant. Lidl neemt dus zijn verantwoordelijkheid.
Albert Heijn en Jumbo slaan de plank mis
Helaas hebben de overige supermarkten, zoals Albert Heijn en de Jumbo aangegeven dit voorbeeld van Lidl niet te volgen. De impact van het besluit van Lidl zal niet zo heel groot zijn. Zij verkopen namelijk geen A-merken, dus de meeste rokers zullen het verkooppunt bij Lidl niet missen. Maar hoe minder verkooppunten er zijn, hoe minder de nieuwe generatie in de verleiding komt om dit zwaar verslavende en kankerverwekkende product uit te proberen. Een gemiste kans dus voor Albert Heijn en de Jumbo.
Zij stellen dat 25% van hun klanten sigaretten kopen en dat ze deze klanten hier graag van willen blijven voorzien. Apart. De Albert Heijn en de Jumbo kiezen dus bewust voor de verkoop van een giftig product dat bij 50% van hun klanten een vervroegde en vaak pijnlijke dood ten gevolge heeft. Dat is blijkbaar minder belangrijk dan dat die klanten in het kortere leven dat zij nog wel voor de boeg hebben, toch hun sigaretje kunnen kopen. Ik ben teleurgesteld. Maar de ontwikkeling is er inmiddels wel. En ik voorspel dat over 5 jaar ook deze supermarkten anders denken over de verkoop van sigaretten.
Nieuwe wetgeving in 2022
Ze moeten wel. Want in 2022 is het wettelijk verplicht om sigaretten vanuit een afgesloten kast te verkopen. Het product mag dan niet meer worden getoond. Ook aan de verpakking worden verdere eisen gesteld. De marketing mogelijkheden van de tabaksindustrie worden zo steeds minder. De rookvrije generatie komt eraan.
In Australië is die wetgeving allang actief. Het resultaat is spectaculair: 70% minder verkopen aan de jeugd. Als dat de nieuwe cijfers in Nederland worden, dan zal Albert Heijn na 2022 wel stoppen met de verkoop van sigaretten. Want dan leveren die meters in de winkel opeens minder op dan bij de verkoop van andere producten. Het is dus een kwestie van tijd.