Het stopzetten van ongewenst gedrag

Het stopzetten van ongewenst gedrag


Hoe zorg je nou voor het stopzetten van ongewenst gedrag? Want het roken wat jij doet is inmiddels ongewenst. Toch? 


Fysieke verandering

Stel je hebt een vaste gewoonte die leidt tot het roken van een sigaret. Bijvoorbeeld: "Altijd als ik thuiskom van mijn werk, dan is het eerste wat ik doe naar buiten lopen en een sigaretje opsteken". De vloerbedekking heeft al een uitgesleten pad vergelijkbaar met de Grand Canyon richting tuindeur door de vaste route die je altijd neemt.  Of zit jij liever onder de afzuigkap? 

Wat je dan het beste kunt doen is tijdens de start van die vaste gewoonte, een plotselinge fysieke verandering maken die je onbewuste niet verwacht. Omdat het niet in het gewoonte patroon past van wat je normaal altijd doet.

Verander gewoon je lichaamshouding. Letterlijk.

Sta bijvoorbeeld na een paar stappen in de woonkamer ineens stil en steek dan heel enthousiast je handen eens in de lucht. Alsof je net de Rotterdamse marathon in een recordtijd hebt gelopen. Juich daarbij als een klein kind en kom daarbij zelfs met je voetjes van de grond. Spring even 20 seconden in het rond alsof je op een vuurtje vol met hete kolen staat met je blote voeten.

Juich alsof je leven ervan afhangt. Klinkt gek, maar werkt als een tierelier.


Je onbewuste schrikt zich dan een apenhoedje. Echt waar. 

Die denkt wat heb ik nu weer aan mijn klomp hangen? 


En op dat moment is je gewoonte, je onbewust aangeleerde rookgedrag voor even uitgeschakeld.  Precies op dat moment kun je heel gemakkelijk prima iets anders doen. 


Je gaat bijvoorbeeld zitten en pakt een boek of tijdschrift om te lezen. 

Of je pakt je fiets en je gaat even 10 minuten lekker fietsen. Iets anders doen. 


Positief gevoel

Wat je dan anders gaat doen is dat wat jou een positief gevoel oplevert. 

Een heel goed gevoel. Lekker dansen op de muziek van de radio, wandelen, heel enthousiast even een vreugdedansje maken, het maakt niet uit wat, als je er maar gelukshormoontjes door krijgt.

Een schouderklopje doet dat al. Geef jezelf dus regelmatig een schouderklopje elke keer als je op deze manier een sigaret niet meer hebt gerookt. Kijk jezelf daarbij eens aan in de spiegel. Het effect is dan nog krachtiger.

Geef jezelf dat complimentje ook door het uit te spreken. Letterlijk. 

Vraag aan je omgeving hoe zij het vinden dat je de sigaret niet hebt gerookt of misschien zelfs de hele dag al niet hebt gerookt en geniet dan van hun complimentjes. Laat ze binnenkomen!


Voel je trots. 


Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker je oude gedrag verandert in nieuw gedrag. Volgens neuropsychologen heb je tot ongeveer 66 dagen nodig om je dat nieuwe gedrag eigen te maken. Maar dan moet je dit nieuwe patroon wel 66 dagen lang blijven doen! Oeps...


Vier redenen voor verandering

Mensen kennen drie redenen om in één keer te veranderen, ik voeg daar zelf nog even een hele gemakkelijke vierde manier aan toe:

  1. Een crisis. De meeste rokers stoppen pas in één keer als ze horen dat ze terminale longkanker hebben, maar dan zijn ze al te laat. Daar ga jij dus niet op wachten hoop ik..
  2. Verandering van omgeving. Dit is goed te doen. Gooi bijvoorbeeld al je rookspullen weg. De asbak, de aanstekers, alle pakjes sigaretten. Gooi een berg wasgoed op die ene stoel waarop je altijd zit te roken, zodat je daar even niet meer kunt zitten. Gooi rommel in die ene hoek van de tuin waar je gewend bent om te roken, zodat je daar even niet meer kunt staan. Ga een paar maanden wat minder met rokende vrienden om en zoek vooral de niet-rokers op. Was je kleding, beddengoed en gordijnen, zodat het eindelijk weer eens schoon ruikt in je huis. 
  3. Kleine stapjes zetten (is te doen, maar duurt wel lang). Dit is wat de meeste psychologen, coaches en rookpoli doen. Stapje voor stapje minder roken en dan hopen dat je een half jaar later bent gestopt. Niet mijn aanpak.
  4. Meedoen met mijn online programma. Je versnelt dan alles wat hierboven is gezegd, zodat je binnen 14 dagen volledig en in één keer een niet-roker bent.

De keuze ligt bij jou.

Klik hier als je daar wel oren naar hebt.


Over de schrijver
Ik ben Marcel Borst en ik ben werkzaam als gecertificeerd hypnotherapeut in Amsterdam West. Ik heb diverse opleidingen gevolgd op het gebied van Neuro Linquistisch Programmeren (NLP), (zelf)hypnose en hypnotherapie. Zowel nationaal als internationaal. Ik ben ooit begonnen met trainingen bij de Stichting Educatieve en Therapeutische Hypnose (SETH) in Utrecht. Daarna heb ik diverse vervolgopleidingen gedaan bij het Hypnose Instituut Nederland in Wormerveer (Hypnotherapie en NLP Master 1.0, 2.0 en 3.0). Daar ben ik uiteindelijk ook afgestudeerd als NLP practioner en als Master Hypnotherapist in 2012. Ik heb daarna nog vele andere trainingen gevolgd bij internationaal bekende hypnotherapeuten zoals Tom Silver, Justin Tranz, Anthony Jacquin, Bob Burns en bij Larry en Cherryl Elman. Tijdens de opleiding begon ik al heel snel mensen van het roken af te helpen. Ik bleek hier heel succesvol in te zijn. Mijn succespercentage ligt dan ook aanzienlijk hoger dan bij collega therapeuten. Naast individuele sessies en een online programma voor stoppen met roken, geef ik ook workshops en bedrijfstrainingen stoppen-met-roken. Binnen een dagdeel is het rokend personeel dan een niet-roker.
Reactie plaatsen

Heb je mijn gratis E-book al? Vol met tips en trucs hoe je ook op eigen kracht kunt stoppen met roken. 

In mijn e-book lees je over  gedachtenfouten en illusies, waardoor je nu wel  stopt met roken! 

Laat hieronder je naam en email adres achter. Dan stuur ik je het e-book toe, met als bonus extra tips, adviezen en verdere inspiratie om te stoppen met roken. Uiteraard kun je altijd jezelf weer uitschrijven met slechts één druk op de knop. Want ik weet natuurlijk niet precies wanneer jij bent gestopt met roken.

Stoppen met Roken gratis e-book