New York - een experiment
Ik neem je even mee naar hartje New York. Naar een leerzaam experiment Van Stanley Milgram.
Het experiment
Één persoon kijkt daar op een druk kruispunt omhoog. Bijna niemand die hem passeert kijkt omhoog. Ze zijn wel wat gewend in Manhattan met toeristen die voor het eerst de wolkenkrabbers aanschouwen.
Maar nu kijken 4 mannen omhoog op diezelfde kruising. Het aantal kijkers verviervoudigde direct tot maar liefst 16!
Het is een bekend fenomeen van onbewuste beïnvloeding. Op websites bijvoorbeeld. Let maar eens op.
Een ander voorbeeld
Zie je een foto van iemand die jou recht aankijkt, dan heb je grote kans dat je wegklikt. Dat is niet prettig, behalve als je die persoon kent. Maar als die persoon een andere richting op kijkt, dan gaan jouw ogen óók die richting op. En dat is een krachtig middel om jou te beïnvloeden om je ergens voor in te laten schrijven of om op die ene duidelijke knop te klikken waar de persoon dan naartoe kijkt.
Gedrag van anderen is een bron van sociale beïnvloeding.
Had jij vroeger de juiste vriendjes? Rookten jouw ouders?
Rokers
70 procent van de rokers had 1 of 2 rokende ouders in de jeugdjaren. Zij kijken op dezelfde manier naar roken als hun ouders deden.
Wil jij niet dat jouw kinderen gaan roken?
Doe het dan ook nooit waar ze bij zijn. Sterker nog, doe het gewoon helemaal niet meer door ermee te stoppen. Dan heb je de grootste onbewuste beïnvloeding om te roken weggenomen. Dit geldt overigens ook voor grootouders, onderwijzers en andere beroepsgroepen die veel tijd met kinderen spenderen.
Want 70% van de rokers had in hun jonge jaren rokende volwassenen als voorbeeld.