Een eerlijke en oprechte manier

Het millennium is net gestart. Het is het jaar 2000. Dit verhaal speelt in Engeland. Een boycot tegen de dure benzineprijzen leidt tot het blokkeren van raffinaderijen waardoor tankwagens niet meer kunnen uitrijden. Al snel staan er lange rijen bij de tankstations. Mensen overnachten zelfs op het parkeerterrein om de eerste te zijn als er een keer toch een tankwagen in aantocht is.

Een pomphouder maakt hier "gebruik" van een vertienvoudigd zijn prijs. Morrend betaalt iedereen het hoge bedrag. Ze snappen het.

Maar 2 weken later, als de crisis voorbij is, komt er geen vaste klant meer bij hem terug en gaat hij failliet. Waar gebeurd.


De wijze les

De wijze les die ik hieruit heb geleerd: Win klanten op een eerlijke en oprechte manier.

Veel collega ondernemers vinden dat de prijs van mijn programma veel hoger kan. Ze snappen niet dat ik deze niet gewoon regelmatig verhoog. Want ik geef de oplossing van een probleem waar rokers al jarenlang mee vechten en wat ze heel veel geld kost.


Ik geef ze iets wat ze zelf niet voor elkaar krijgen.

Waardoor ze vele gezonde jaren aan hun leven toevoegen.

Onbetaalbaar. Ze besparen dan immers duizenden euro's per jaar.


"Daar hebben ze echt veel meer voor over dan wat jij nu vraagt", zeggen die collega ondernemers tegen mij. En dat is ook zo.


Mijn doel

Maar ik wil eerlijk en oprecht de rokers van hun rookgedrag afhelpen. Als ik mijn advertentiekosten en alle andere kosten terug verdien en dan nog iets overhoud voor een leuke vakantie en de dagelijkse boodschappen, dan ben ik een tevreden persoon.

Omdat mijn programma met die lage prijs meestal al binnen een maand is terugverdiend, zijn de deelnemers ook heel tevreden. Zelfs zo tevreden dat zij hun rokende vrienden weer naar mij toesturen.

Dat voelt voor mij aanzienlijk beter aan dan het opvolgen van het advies van mijn collega ondernemers.